onsdag 10. september 2008

Skolestart

Da har jeg begynt på master på avdeling design ved Kunsthøgskolen i Bergen.
Vi er allerede vært gjennom tre uker.

Uke 1: velkomst uke med litt info og orienteringer om hva det vil si å studere master ved KhiB. Jeg merket allerede der at jeg var veldig glad for at jeg valgte å begynne med master.

Uke 2: Introuke med tekst som tema.
Første dag var det Morten William Knudsen som snakket om brukeranalyser, målgrupper og identitetsteori. Vi skal innom områder som etikk, estetikk,intensjoner, tolkning, testing og kultur. han ba oss å jobbe med problemstillingen hele tiden og finne nye måter å skrive den på. Det er viktig å bruke sin egen stemme i teksten sin.
Andre dag kom Randi Brodersen. Vi skal ha tre skrivekurs med henne. Hun fortalte oss om at vi ikke måtte være redd for å skrive og innse at skrivingen er en hjelp til å fullføre den praktiske delen av master. Vi hadde endel oppgaver sammen med henne som gikk ut på å skrive hva oppgavene våre gikk ut på og hvorfor vi ville ha den oppgaven. Hun spurte etter drivkraften vår. Ting hun sa: "Jo mer konkret du skriver hvor lettere er det å lese for andre. Noe eksempler som forklarer ting er bra." Hun kom med mange tips på hvordan vi kan angripe en tekstoppgave uten at vi mister oss selv og mister lysten på å skrive.
Tredje dag kom Torhild som er utdannet økonom og kaospilot. Hun hjalp oss å sette ord på alle delene av oppgaven. Visjonen, målet, kritiske suksess faktorer etc. Veldig nyttig! Jeg lærte masse og ble veldig inspirert til å skrive.
På dag fire kom Harald Jørgensen og lærte oss om skikk og bruk i oppgavearbeidet. Han ga oss et forslag på en disposisjon. Og for første gang har jeg faktisk forstått hva det innebærer. Hanogså ba oss om å bruke skrivingen som et verktøy for å hjelpe oss videre med oppgaven. Han ga oss et eksempel om Thomas Edison og viste oss en av det 3,5 mill skrevne skissene han hadde skrevet i løpet av livet. Da gikk det opp et lys for meg (se: lyspæren over hodet mitt!).
Den femte og siste dagen kom Anders Johansen. Han snakket til oss om leden av å skrive og ga oss sitt perspektiv på skriving. Han presiserte på det samme som de andre foreleserne om at man må bruke sin egen stemmer og at man må bruke skriving som et verktøy. Det var en kjempefin forelesning å avslutte den intro uken på. Flott!

Uke 3: Egen arbeidsuke med veiledningstimer.
Denne uken har jeg jobbet med oppgaven vår. Jeg har funnet og bestilt bøker på Amazon.
Jeg har bestemt meg for hvilken temaer jeg skal gå nærmere innpå under analysen og researchen. Jeg må finne ut av om det finnes evalueringer av nettsider, for barn, som allerede er på nett. Jeg må forta en målgruppe research. Jeg skal prøve å finne en historisk oversikt og lese om virkemidler for interaktiv historiefortelling.
Jeg har også hatt veiledning med Mosse og Ashley denne uken og det har gått bra. Er fornøyd med tilbakemeldingene og gleder meg til å sette i gang for fullt. Først er det bare 6 uker med tverrfagligprosjekt som skal stå i fokus.

Ingen kommentarer: